چگونه به یک توسعه دهنده کسب و کار حرفه ای تبدیل شویم؟

چه طور میتوانیم یک توسعه دهنده کسب و کار شویم؟

اخیرا بحث توسعه و رشد کسب و کار به یک موضوع داغ بین اهالی تجارت تبدیل شده. مخصوصا با توجه به اتفاقات اخیر در ایران و پیامد جهانی ویروس کرونا بسیاری از کسب و کار ها را به فکر تغییر در ساختار داخلی و بهبود توسعه خود انداخت. هرچند افراد زیادی هستن که به صرف کار کردن و بودن در یک محیط کسب و کاری و یا راه انداختن چند سایت ساده و فعالیت در شبکه های اجتماعی ادعا می کنند که ما توسعه دهنده کسب و کار یا Business development یا حتیBusiness developer هستیم. که اکثر این افراد به جز لب و دهان چیز خاصی برای عرضه به کسب و کارها ندارن. فکر می کنم الان با تجربه کار در ۱۶ کسب و کار وقت آن رسیده که از دید خودم تجاربی که در این ۵ سال در حوزه های مختلف کسب و کار داشتم رو به اشتراک بذارم. من قصد دارم در این مقاله بیشتر در مورد موضوعات زیر با شما صحبت کنم

    • توسعه کسب و کار چیست؟
    • توسعه دهنده کسب و کار کیست
    • شرح وظایف 
    • مهارت های مورد نیاز 
    • نحوه آغاز شغل توسعه دهندگی کسب و کار 
    • تفاوت مدیران محصول با توسعه دهنده ها

۱- توسعه کسب و کار چیست؟

روی برینگز توسعه کسب و کار رو به صورت زیر تعریف کرده:

فعالیت دنبال کردن فرصتهای استراتژیک برای یک تجارت یا سازمان خاص، به عنوان مثال با ایجاد مشارکت یا سایر روابط تجاری یا شناسایی بازارهای جدید برای محصولات یا خدمات آن کسب و کار

همونطور که از تعریف روی بر میاد توسعه کسب و کار شامل دو بخش و حوزه اصلی میشه:

      • توسعه  از داخل کسب و کار(مرتبط با ساختارها، فرایندها، استراتژی ها، متدها و…)
      • توسعه از خارج کسب و کار(مرتبط با شبکه سازی، فروش و بازاریابی)  

۱-۱ توسعه خارجی کسب و کار

معمولا توسعه خارجی به مباحثی مثل بازاریابی، فروش و برندینگ که به عملکرد ما در یک صنعت خاص، تعامل با مشتری ها یا با سایر کسب و کارها در فضای کار گفته می شود.
این بُعد از توسعه توسط پوزیشن های مختلف مانند کارشناس بازاریابی، مدیر بازاریابی، روابط عمومی، کارشناس فروش، ارتباط با مشتری، مدیر برندینگ و تیم برندینگ تعریف می‌شود. هر یک از این بخش‌ها وظایف خاص خود را دارند. معمولا کسانی که از لفظ توسعه کسب و کار استفاده می کنند، منظورشان توسعه خارجی و بحث بازاریابی است. و به دنبال کارشناس بازاریابی، مدیر بازاریابی یا یک مذاکره کننده B2B هستند که به کسب و کار های دیگر بفروشد.

۲-۱ توسعه داخلی کسب و کار

معمولا اکثر افرادی که آگهی توسعه دهنده کسب و کار می دهند، به دنبال توسعه دهنده داخلی کسب و کار هستند. توسعه دهنده داخلی از بُعد منابع انسانی ، فرایندها، بُعد عملکرد کلی، استراتژی ها، اهداف و بخش هایی که مربوط به تبدیل سازمان به یک سازمان چابک تر، منسجم تر، قابل اعتماد تر، متحدتر، سازمان را بررسی می‌کند.
خیلی ها شرح وظایف توسعه دهنده را با مدیر محصول یکی می دانند. بعضی دیگر تحلیل گر کسب و کار را با توسعه دهنده یکی دانسته ولی در نهایت منظور همه همان کسی استکه مهارتهای سطح بالا(در سطح رهبری یا نزدیک به آن) در حوزه های مختلف کسب و کار دارد.

۲-وظایف عمومی یک توسعه دهنده

یک توسعه دهنده در بخش ها و حوزه های مختلف وظایف طرح ریزی، مانیتورینگ و نظارت بر فرایندهای بهبود و رشد کسب و کار را بر عهده دارد. این فعالیت ها میتوانند در بخش های زیر انجام شوند:

      • جمله فروش بازاریابی
      • مدیریت پروژه
      • مدیریت محصول
      • مدیریت فروشندگان
      • شبکه سازی
      • مذاکره
      • مشارکت و تلاش برای صرفه جویی در هزینه ها

۳-چه زمانی نیاز به توسعه کسب و کار داریم؟

غالبا یک کسب و کار زمانی نیاز به توسعه بیشتر را احساس می کنه که به رشد کسب کار، بهبود و تقویت کسب وکار در یک شاخه مشخص یا تمام جوانب نیازمند باشه. غالبا این کار با اهداف اصلی زیر انجام می شود:

      • کاهش هزینه ها
      • افزایش درامد
      • رشد برند
      • چابک سازی سازمان
      • بهبود عملکرد فردی و سازمانی
      • و یا ترکیبی از موارد فوق

۱-۳ تفاوت اصلی توسعه دهنده  با مدیر مدیر محصول 

اگر در آگهی استخدامی از لفظ مدیر محصول استفاده کنند به دنبال قابلیت های بیشتر و متفاوت تری از توسعه دهنده کسب و کار هستند. در نهایت از توسعه دهنده انتظار دارند که به یک سری از نرم افزارها، چارچوب ها، فریم فرک ها و حتی یک سری از متدولوژی ها مانند اسکرام و کنبان مسلط باشند و بتواند یک تیم محصول را مدیریت کنند. معمولا کسانی که به دنبال توسعه دهنده  هستند در آگهی خود از عنوان مدیر محصول استفاده می کنند. که در واقع کار اشتباهی نیست ولی چندان حرفه ای به نظر نمی‌رسد. زیرا وظایف مدیر محصول با توجه به استانداردها متفاوت‌تر است.

۴- چگونگی آغاز فعالیت توسعه دهنده  در سازمان

۱- زمانی که یک توسعه دهنده بخواهد با یک سازمان شروع به کار کند، نیاز است که ابتدا به عنوان یک تحلیل گر فعالیت خود را آغاز کند. یعنی ابتدا کسب و کار یا بیزینس را از بُعد داخلی و سپس از بُعد خارجی تحلیل کرده، نمره می دهد و مشخص می کند:

    •  کدام قسمت از کار دچار ضعف یا مشکل است؟
    •  در قالب یک پروژه مشخص، روی کدام قسمت ها باید بیشتر کار شود؟

۲- مدیر مجموعه یا مدیرعامل یا مدیر قسمت از قبل پلنی یا پروپوزالی را مشخص کرده است و آن را به توسعه دهنده می دهد. توسعه دهنده کسب و کار از آن به عنوان نقشه راه استفاده کرده و توسعه کسب و کار را از داخل یا از بعُد خارجی انجام می‌دهد. به این صورت به آن مجموعه کمک کرده تا از لحاظ عملکرد منابع انسانی، عملکرد مالی، عملکرد کیفیت خدمات سازمانی، ارتباطات سازمانی، فروش و بازاریابی خود را رشد و توسعه دهند.
توسعه دهنده  چنانچه برنامه مشخصی برای انجام کار نداشته باشد-که معمولا در شرایط کنونی به همین شکل است و مدیران مشخص نمی کنند که چه انتظاری از توسعه دهنده دارند- وی موظف است خودش شرایط و کسب و کار را تحلیل کند و راهکار و برنامه اجرایی دهد. در واقع از صفر تا صد توسعه کسب و کار بر عهده خودش است. پس برای این فرایند سعی کنید مهارت های خاصی داشته باشید تا بتوانید از عهده مشکلات و سختی های این مسیر دشوار به راحتی بر بیایید.

۵- مهارت های مورد نیاز توسعه دهنده 

شما به عنوان یک توسعه دهنده نیاز است مهارت هایی نرم افزاری مثل نرم افزارهای گرافیکی از جمله فتوشاپ، مجموعه آفیس، ادیت صدا، مستند سازی و نظایر آن ها و نرم افزارهای تحلیل مانند تبلو، اس پی اس ، BI، MATLAB، و نرم افزارهایی که در تحلیل های صنایع استفاده می شود، را آموخته و از آن ها در شبیه سازی سیستم، مدل سازی سیستم و مدل سازی فرایندها استفاده کنید.
اما نیاز است که توسعه دهنده کسب و کار یک سری از مهارت ها را بلد باشد. از جمله:

    • مهارت مذاکره : مذاکرات فردی، مذاکرات با یک سازمان، مذاکره با کارشناس، مدیر فروش، مدیرعامل، هئیت مدیر و …
    • مهارت های ارتباطی
    • فن بیان
    • شناخت شخصیت افراد
    • درک متقابل
    • کار تیمی
    • انجام پروژه به سبک های مختلف مانند اجایل با متدولوژی های مختلف مانند اسکرام و کنبان تحت فریم ورک های مختلف

به عنوان توسعه دهنده ، پروژه ها را در این قالب ها پیش برده و به صورت شفاف کارها را طبق جلسات منظم و دوره ای انجام دهید. به این صورت یک توسعه دهنده موفق شده و مجموعه به شما اعتماد می‌کند. در نهایت از عملکرد و فعالیت‌هایتان نتیجه بهتری گرفته و همیشه رو به جلو حرکت خواهید کرد تا به عنوان یک توسعه دهنده کسب و کار نتایج مطلوب خود را بگیرید.

۶- در پایان

در مقاله بعد در مورد یک تحلیل گر کسب و کار صحبت خواهم کرد که هم زمان نقش توسعه دهنده کسب و کار یا مدیر محصول را بازی کرده که غالبا در کسب و کارهای ما کم است. یا حتی نقش مدیر عامل و نقش مدیر فنی را بازی می‌کند. همچنین به صورت تخصصی در مورد مرجع دانشی به نام BABOK از موسسه IIBA کانادا که وظایف مختلف یک تحلیل گر کسب و کار، مهارت ها، نقش ها و تمامی موضوعاتی که لازم است به عنوان یک تحلیل گر کسب و کار در مجموعه خود یا مجموعه های دیگر رعایت کنید، توضیح خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست